שאל את הרב » קטניות בפסח

קטניות בפסח

  • תוכן השאלה
  • מה הוא טעם ההחמרה בנוגע לאי אכילת קטניות בפסח? איך אפשר להתיר זאת? (חוץ מנישואין)
  • תוכן התשובה
  • שלום וברכה

    לאשכנזים ולחלק מן הםפרדים שנהגו כל מיני איסורי קטניות בפסח בנתיים אי אפשר להתיר. ולא תתוש תורת אימך.
    לגבי טעם האיםור לדברים ארוכים ואין כאן המקום להאריך. בקיצור:
    האוכל כזית חמץ בפסח במזיד חייב כרת, שנאמר: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מישראל" (שמות י"ב ט"ו). ואם התרו בו למלקות - חייב מלקות. ובשוגג חייב חטאת.
    אדם אינו מתחייב עד שיאכל כזית חמץ. אדם שאכל פחות מכזית חמץ, אע"פ שאינו חייב עליו, עבר איסור מן התורה, שנאמר: "ולא יאכל חמץ" (שמות י"ג ג').

    וכל זה אינו אלא מחץ מחמשת מיני דגן: חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין (לא כוסמת) ושיפון. אבל קטניות - אין בהם משום חמץ. ואפילו אם אדם לש קמח של קטניות (כגון קמח אורז) והקמח תפח כמו בצק ואכלהו - אינו חייב. וזה אינו חימוץ אלא נקרא סרחון.

    אע"פ שהקטניות לא מחמיצות כתבו חלק מן הראשונים שנהגו העולם מימי חכמים קדמונים שלא לאוכלם בפסח, לא משום חימוץ אלא משום גזרה. (עיין בית-יוסף או"ח סימן תנ"ג)
    וכך פסק הרמ"א בשו"ע או"ח סימן תנ"ג: "ויש אסורים (קטניות) והמנהג באשכנז להחמיר ואין לשנות".
    וכתב על כך במשנה ברורה ס"ק ו': "וטעם חומרא זו משום שלפעמים תבואה מעורב במיני קטניות וא"א לברר יפה ואתי לידי חמוץ כשיאפם או יבשלם ועוד שכמה פעמים טוחנים האורז ושאר מיני קטניות לקמח וכמה פעמים אופין ג"כ מהם לחם ואיכא הדיוטים ועמי הארץ טובא שלא יבחינו בין קמח זה לקמח של מיני דגן ובין פת לפת של מיני דגן ואתי לאקולי גם בפת וקמח של מיני דגן לפיכך החמירו עליהם לאסור כל פת וכל תבשיל ואפילו לבשל אורז וקטניות שלמות ג"כ אסרו משום לא פלוג ועוד דדילמא נמצא בהם גרעינין של מיני דגן וכנ"ל"

    למרות שהמנהג לא לאכול קטניות בפסח התפשט בעיקר בקהילות אשכנז, ישנם גם-כן ספרדים שקיבלו על עצמם את האיסור בכמה דברים (בעיקר יוצאי צפון-אפריקה).

    ראינו השנה במיוחד עד כמה יש חשש אמיתי לגי עירוב חיטה בקטניות.ראה כל סוגיאת הכמון שמרעיש את מערכת הכשרות בארץ. ושהרבנות הראשית אםרה לתת הכשר על כמון.




    תחילת הדיון בםפרי ההלכה לפני כ700 שנים.
    כתב הסמ"ק "נוהגים בו העולם איםור מימי חכמים קדמונים.

  • התשובה התקבלה מהרב משה כ''ץ
  • בתאריך ז' ניסן ה'תשס"ד
  • ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.

  • רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה

  • כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
    להצטרפות לחצו כאן

© כל הזכויות שמורות לכושרות