הרב צבי בן ראובן
רבים סבורים שבפירות וירקות שאינם מעובדים – אין בעיות כשרות (מלבד מצוות התלויות בארץ, כגון תרומות ומעשרות) – מאחר ואין בהם שום תוספות וחומרי עזר תעשייתיים ומורכבים.
למעשה, הנחה זו אינה מדויקת. כבר לפני קרוב למאה שנה[1] החלו לצפות פירות וירקות בדונג כדי להבריק את הפרי ולשמור על מראה טרי לאורך זמן על ידי מניעת איבוד לחות, כיווץ וריקבון ('חיי מדף' ארוכים). בישראל, ציפוי זה נפוץ במיוחד על גבי תפוחי עץ, אך נעשה בו שימוש רב וקבוע גם בפירות הדר. במדינות אחרות נעשה בו שימוש גם באגסים, אפרסקים, שזיפים, עגבניות, מלפפונים, פלפלים, בטטה ועוד. יש לציין שהשרייה במים חמים ואפילו שפשוף בסקוצ' לא מורידים את שכבת הציפוי המדוברת מהפרי/ירק.
על מנת לצפות את הפירות והירקות עושים שימוש בחומרים שכשרותם מוטלת בספק, ועל כן עלה נושא זה על שולחנם של הפוסקים בעשרות השנים האחרונות, ונכתבו על כך תשובות[2] ומאמרים הלכתיים ומציאותיים[3] המבררים את מעמדו ההלכתי של ציפוי זה. בדף זה נסקור בתמציתיות את היחס ההלכתי לחומרי הציפוי השונים, לשם כך עלינו לדון בשני פרטים: א.חומרי הבסיס שהם הציפוי עצמו. ב.חומרים נוספים המעורבים יחד אתו, שמטרתם שימור, שיפור, ייצוב, ויכולת עיבוד מקסימאלית של חומרי הבסיס.
א. בסיס הציפוי
חומרי הבסיס הנפוצים ביותר לציפוי פירות וירקות הם:
ב. תוספים
לשני בסיסי הציפוי הנ"ל מוסיפים חומרי עזר שונים שנועדו כדי לאפשר שימוש יעיל בחומרי הציפוי, אמנם בארצות מסוימות ישנה חובת דיווח על עצם הציפוי, אך בשונה מרוב מוצרי המזון, בשום מקום אין חובת דיווח מה מכילה תרכובת הציפויים. בין התוספים שיתכן שיתערבו בציפויים אלו אפשר למנות כמה תוספים שעלולים להוות בעיה כשרותית[6]:
גם אם ישנם כאלה שהתירו על פי סברותיהם של פוסקים שונים, משום שטעם האיסור פגום (הנחה שלא הובאה לה ראיה ממשית) וממילא הוא בטל ברוב[10]. היתרים אלו תלויים בכמה וכמה סוגיות שנויות במחלוקת , כך שלדעת רוב פוסקים הציפוי יהיה אסור למעשה[11]. אשר על כן, גם אם למקלים יש על מה לסמוך, לא ניתן להגדיר את אכילת הפירות המצופים בציפוי הנ"ל כ'מהדרין'.
למעשה
בארץ ישראל:
בחו"ל אין שום פיקוח על כשרות החומר שבהם מצופים הפירות והירקות, אך אפשר להימנע מכך בדרכים הבאות:
באופן כללי, אפשר לבדוק האם הפרי מצופה באמצעות גירוד הקליפה עם הציפורן, אם נדבק בה כעין שעווה סימן שהפרי מצופה (בתפוח ממילא ישנה שעווה טבעית ולכן בדיקה זו לא תועיל), לחלופין אפשר להכניס אחד מהפירות למים רותחים ומיד לאחר מכן למים קרים וכך הדונג ישנה את צבעו משקוף ללבן ויהיה ניכר. יש להדגיש, שבדיקות אלו אינן מסירות את הציפוי אלא רק מעידות על הימצאותו.
[1] V.Thirupathi, S.Sasikala and Z.John Kennedy ,Department of Food & Agricultural Process Engineering,Agricultural Engineering College & Research Institute,Tamil Nadu Agricultural University. "Preservation of Fruits by Waxing" באתר –"scribd"
[2] אגרות משה יו"ד חלק ב' (כרך ה') סימן כ"ד. מנחת יצחק חלק י' סימן ס"ה. קובץ תשובות הרב אלישיב חלק א סימן ע"ג.
[3] הרב שניאור זלמן רווח, תולעת שני חלק א', פרק ו' סעיף מ"ב, עמ' פ"ח הערה 41. הרב יהודה שרשבסקי, בית הלל ו' שנה ב' קובץ ב' טבת תשס"א עמ' ס"ז. הרב ישעיה סג"ל איינהורן – אור ישראל מאנסי מח (תמוז תשס"ז) עמ' קכ"ז. הרב צבי טייכמאן, הליכות שדה 131, עמ' 23. הרב גבריאל פרייס באתר – OU.
[4] אגרות משה יו"ד חלק ב' (כרך ה') סימן כ"ד.
[5] קובץ תשובות הרב אלישיב חלק א סימן ע"ג. ועיין בסברותיהם המעשיות של הרב יהודה שרשבסקי, בית הלל ו' שנה ב' קובץ ב' טבת תשס"א עמ' ס"ז. וכן של הרב ישעיה סג"ל איינהורן – אור ישראל מאנסי מח (תמוז תשס"ז) עמ' קכ"ז.
[6] הרב גבריאל פרייס באתר – OU.
[7] הרב עמרם אדרעי, אנציקלופדיה לכשרות המזון, מזון מלאכותי, עמ' קצ"ז.
[8] הרב גבריאל פרייס באתר – OU.
[9] שו"ע, יו"ד סימן קכ"ג סעיף א'.
[10] כך נראה שאפשר להסיק מהיתרו של בעל האגרות משה, יו"ד א סי' סב לגבי גליצרין. וכן גם מפסקו של שו"ת אחיעזר, ח"ג סי' לג, סעי' ה לגבי ג'לטין. על סברות אלה סומך (לא לכתחילה) הרב גבריאל פרייס במאמר בנושא המופיע באתר – OU.
[11] מנחת יצחק, חלק א' סימן נ"ב. חוות דעת, סי' קג ס"ק א. אור לציון, ח"א סי' לד, עמ' פח.
[12] כמובן שיש לוודא שהתוצרת אותה קונים היא אכן תוצרת אורגנית אמתית העומדת תחת פיקוח עם תקן מסודר של תוצרת אורגנית. בארץ למשל, ישנם רק שלושה גופים מוסמכים לפיקוח על תוצרת אורגנית ("סקאל ישראל", "אגריאור" ו"איי קיו סי - המכון לבקרה ואיכות")
© כל הזכויות שמורות לכושרות