הרב יצחק דביר
מהו כרם אקולוגי, וכיצד זה משפיע על היין שלנו?
לאחרונה על בקבוקי יין שונים אנו מוצאים את הכיתוב 'מכרם אקולוגי', משפט תמים זה מסתיר מאחריו את אחת הסוגיות המשמעותיות שטלטלו את עולם הכשרות בשנים האחרונות.
מהו כרם אקולוגי? עד לא מזמן בכרמים מסודרים ומוקפדים היה נהוג לכסח את עשבי הכרם כדי לנצל את מלוא סגולות הקרקע והגשמים לתועלת הגפנים, ואילו הותרת זרעים בכרם הזריעה בכרם היתה מצויה בכרמים בעלי איכות ירודה בלבד. בשנים האחרונות השתנתה הגישה החקלאית, ובעל הכרמים גילו שישנם כמה יתרונות בגידולי הבר שצומחים בכרם: שורשיהם מונעים את סחף הקרקע ומועילים לקליטה טובה יותר של מי הגשמים, כמו כן בכך נמנעים מריסוסים מסוכנים (וגם מרוויחים את העלות הממונית הכרוכה בהם). משום כך, בשנים האחרונות בעלי כרמים רבים מעדיפים להותיר את הצמחים הגדלים בכרם, ואף לעיתים זורעים בכרם צמחים שונים, הפוסקים נדרשו לשאלה – האם אין בכך איסור כלאים?
התורה (דברים כב, ט) אסרה לזרוע בשטח הכרם צמחיה נוספת: "לא תזרע כרמך כלאים", בצידו של איסור זה מעמידה התורה את דינו של כרם שנזרעו זרעים בשטחו: "פן תקדש המלאה, הזרע אשר תזרע, ותבואת הכרם". כלומר: התוצרת שצמחה בכרם שכזה (הענבים, וגידולי הקרקע) אסורה באכילה ובהנאה. איסור כלאי הכרם חל גם על צמחים שגדלו בכרם מאליהם, אך בתנאי שמדובר במינים שיש בהם שימוש. משום כך דנו הפוסקים בשתי חששות המצויות בכרם אקולוגי:
למעשה הנושא עדיין נלמד על ידי הרבנות הראשית לישראל ומערכות הכשרות הפרטיות, ולצערנו עד כה שוררת אי בהירות גדולה ועדיין לא התגבש נוהל סופי וברור. בפועל כל מערכות הכשרות כיום מאפשרות את קיומו של כרם אקולוגי, וכדי להמנע מאיסור הכלאים נתנו מערכות הכשרות השונות לחקלאים שתי הוראות שונות:
[1] הפוסקים נחלקו בדינם של מינים שיש בהם שימוש, אך בכרם גדלו זני בר מאותו המין אך מסוג שלא רגילים החקלאים לגדלם. למשל: חיטת ושעורת הבר. האם מחמת כך שיש שימוש במין זה הוא אסור בכרם, או שכאשר מדובר בתת זן מסויים שלא רגילים לעשות בו שימוש אין איסור.
[2] משנה כלאים ה, ו. שו"ע יו"ד רצו, טז.
בנדון דידן המצב חמור יותר, משום שבמקרים שהוזכרו בדברי חכמים מדובר כשאינו יודע כלל שקיים כאן צמח, אבל כאשר יודע שקיים צמח, והוא מעוניין בכל הצמחים שבכרם, רק שאינו יודע שאחד מהם הוא צמח שכמותו מקיימים – יתכן שאסור.
יש להעיר שבחלק מן הכרמים בעל הכרם כלל אינו מבקר תדיר, ואינו מודע לקיומם של סוגי הצמחים השונים, ורק הפועלים מודעים לכך, ובמקרה זה אין הכלאים נאסרים. (רמב"ם כלאים, ה, ט).
[3] שו"ת באהלה של תורה ח"ד, ל. על כך יש להעיר שגם גידול שמיועד לנוי אסרו בכרם, וגם בו ההנאה אינה מן התוצרת הסופית.
[4] כהיתר זה נקט גם הרב יהודה עמיחי (אמונת עתיך שבט-אדר תשע), על כך יש להקשות שהרי רוב בעלי הכרמים מעוניינים בכך, וכך היו נוהגים גם שאר העם אילו היה להם כרמים, האם כאשר לרוב העם אין בהמות - מאכל המיועד לבהמה אינו נחשב כדבר שמעוניינים לקיימו? וכי מה שאסר הרמב"ם במקיימים לרפואה היינו שרוב בני המקום חולים וצריכים לכך?
[5] שו"ע יו"ד רצו, יב.
הגרח"ז גרוסברג (חוקות שדה א, בתלמי שדה אות ה) נטה להתיר את הזריעה בכרם גם במינים שרגילים לקיים כמותם, משום שאין בכוונתו להותירם בעת הבציר, ובכך הסתמך על דברי החזו"א (כלאים ה, טו) שמינים העומדים להשחתה מותרים. אולם החזון איש עצמו (במכתב המובא בדרך אמונה ח"ה מכתב ה) כתב שאין להסתמך על סברא זו אלא כאשר קוצרים אותם לפני שליש גידולם, וכן מדובר במינים המזיקים לכרם.
[6] גם פתרון זה אינו מושלם, משום שלעיתים יורדים גשמים מאוחרים לאחר הכיסוח, ומעוררים שוב את נבטי העשבים שבקרקע.
[7] יישום הנחיה זו למעשה בעייתי מעט, ומסתמך רבות על שיתוף הפעולה של בעל הכרם, מפני שקשה מאוד לפקח על כך שבאמת לא מעורבים בין עשבי הכרם גם מינים שראויים לשימוש.
© כל הזכויות שמורות לכושרות