הרב יצחק דביר
מתוך ספר כושרות. לרכישת הספר לחצו כאן
מאכל פרווה שבושל בכלי בשרי, נחלקו הפוסקים אם מותר להגישו בסעודה חלבית (וכן להפך). בדין זה ישנו הבדל משמעותי בין הפוסקים האשכנזיים והספרדיים:
למנהג האשכנזים
הדין תלוי באופן השימוש הרצוי:
למנהג הספרדים
החלוקה הינה רק בין מאכל חריף לשאינו חריף:
[1] רמ"א יו"ד צה, ב. הפר"ח שם ס"ק ז התיר אף לבשל לכתחילה על דעת לאוכלו בכלי מהמין השני, ובפרמ"ג (משב"ז שם ס"ק ד) אסר לכתחילה לבשל בכלי בשרי על מנת להגישו בכלי חלבי ולהפך, אך בכלי שאינו בן יומו התיר, וכן אם כבר בישל מותר להגיש כך לכל הדעות.
[2] רמ"א יו"ד פט, ג.
[3] דין זה נכון גם כאשר הכלי אינו בן יומו. כך מפורש באיסור והיתר הארוך (לד, ו), שהוא מקור פסק הרמ"א, וכ"כ חכמת אדם מח, ב (אך התיר כאשר אין לו כלי אחר לבשל בו). אך מדברי הגר"א (שם ס"ק י) משמע שמכיוון שבדיעבד האכילה תהיה מותרת בכל מקרה, גם השימוש בכלי מותר לכתחילה.
[4] כלי נחשב בן יומו אם בישלו בו בשר או חלב ב-24 השעות שקדמו לכך.
[5] רמ"א יו"ד צה, ב.
[7] רמ"א יו"ד צה, ב.
[9] דעת הגר"ע יוסף, הובאה בילקו"י יו"ד פט, לה בהערה.
[10] ש"ך יו"ד צה, ג, וכן פסקו הזב"צ ס"ק ב, פר"ח אות א, כף החיים ס"ק א, בן איש חי קרח ש"ב אות יג.
[12] כן הבינו את השו"ע: ש"ך יו"ד צו ס"ק יט, ט"ז ס"ק י, כה"ח ס"ק יא, זב"צ ס"ק ח, ובא"ח קרח ש"ב אות יב כתב להקל רק בהפסד מרובה, וכן דעת הגר"מ אליהו.
[13] יביע אומר ח"ח יו"ד מג.
© כל הזכויות שמורות לכושרות