במה לכשרות » הלכות תשעה באב

הלכות תשעה באב

הרב אליקים לבנון


*הזמנים המוצגים הינם לפי אופק שומרון

ח' מנחם אב, ערב ט' באב


  • בסעודה המפסקת אין אוכלים שני תבשילין.לכן נהוג לקיים סעודה אחה"צ, לפני תפילת מנחה. זו אינה הסעודה המפסקת, ואפשר לאכול בה גם כמה תבשילים (כמובן ללא בשר ויין).מברכים ברכת המזון, ואח"כ מתפללים מנחה.
  • השקיעה בשעה 19:30. נוהגים לאכול סעודה מפסקת בערך בשעה 18:45. כאמור, אין אוכלים בה שני תבשילים, אלא נוטלים ידיים על פת, ונוהגים לשבת על הארץ ולאכול עם הפת, ביצה קשה. טובלים את הביצה באפר כסימן לתחילת האבלות על חרבן בית המקדש.
  • גם אם אוכלים שלשה יחד, אין מזמנים.

 

עיצומו של צום, ט' באב


  • עיצומו של צום, יום שלישי ט' באב

    • תחילת הצום בשעה 19:25, כמה דקות לפני שקיעה.
    • חמשה עינויים ביום הצום:
      -אכילה ושתיה
      -רחיצה במים
      -סיכה בשמן
      -נעילת הסנדל
      -תשמיש המיטה
      -כמו כן, נאסר לימוד התורה המשמחת
    • במשך הצום, יש להיזהר ליטול ידיים רק עד קשרי אצבעותיו.
    • אין יושבים על כיסא, אלא על מקום נמוך מהרגיל.
    • בבקר, יש ספרדים המניחים טלית ותפילין, אבל רבים מהספרדים וכן האשכנזים אינם מניחים טלית ותפילין בבקר אלא במנחה.
    • מחצות היום, שעה 12:43, אפשר לשבת על כיסא, מפני שאז הוצת בית המקדש, "ושפך הקב"ה את חמתו על עצים ואבנים" ולא על בני אדם.
    • במוצאי הצום, מתפללים ערבית בשעה 19:47, צאת הכוכבים, אבל סיום הצום הוא כמה דקות אח"כ בשעה 19:55.

מעוברות, יולדות ומניקות 


יולדת, בתוך שלושים יום ללידה

      • ט' באב חמור מהצומות האחרים, ונשים מעוברות או מניקות חייבות לצום.
      • אולם, הלכה נוספת היא: חולה פטור מהצום.
      • הגדרת המושג חולה: חלה כל גופו (אע"פ שאין כל סכנה בחולי).
      • לדוגמא- 1) יולדת בתוך 30 יום ללידת הנחשבת כחולה. כלומר: אם ילדה בתאריך ט' בתמוז או אחרי כן, פטורה מהצום. 2) מי שיש לו חום (יותר מ37.5) נחשב כחולה. כאב או חולשה הגורמים לאדם בהכרח לשכב במיטה, אף זה מוגדר כחולי.
      • לכן- הלכה למעשה:

      מעוברת או מניקה תתחיל לצום כרגיל, מתוך כוונה לצום לפחות עד הבוקר. אם בבוקר היא מרגישה רעב או צמא המנטרל אותה מפעילות, או שהיא מרגישה סחרחורת או בחילה, מסוג ההרגשות הגורמות לאדם להיקרא "חולה", מיד היא פטורה מלצום. (לתשומת לב: כמעט כל אדם חש חולשה ביום צום, מדובר כאן על הרגשת חולשה יותר מהחולשה המקובלת), גם אם הרגשות כאלה הקדימו לבוא, וכבר בערב או בלילה היא "חולה", פטורה מלהמשיך לצום.

      • מניקה אשר מרגישה שהחלב עומד להיגמר, ואין לה ממה להניק את תינוקה, מותרת לאכול ולשתות מיד.
      • כל הפטור מן הצום, מותר לו לאכול ולשתות כל כמות הנדרשת לו, כי כאמור, אין בט' באב דין אכילה ושתיה לשיעורין.

נשות החיל!
אשה שבעלה מגוייס, אין לה פטור מיוחד מהצום, ודינה ככל אשה. כלומר: רק כאשר מגיעה לדרגת "חולה", כדלעיל, יכולה לשבור את הצום.
אולם, כשם שאשה מניקה, המרגישה שאין לה די חלב להניק את תינוקה, רשאית לשבור את הצום, (כדלעיל סעיף ו'), כך גם אשה המטופלת בילד או בילדים, ובעלה מגוייס ואינו יכול לסייע לה בצום, אם תרגיש שאין לה כוחות לטפל בילד, או בילדים, רשאית לשבור את הצום!
גם חולשה רוחנית, הגורמת לה לאפיסת כוחות, מביאה את האשה להגדרת "חולה", ומותר לה לשבור את הצום.
למעשה: כל אשת חיל תתחיל לצום, מליל תשעה באב, 19:25, ולפי כוחותיה תחליט האם לצום עד מוצאי הצום, 19:55, או שתשבור את הצום במהלך היום.

    •  

      מוצאי תשעה באב, י' במנחם-אב

      • א. במוצאי תשעה באב, יום שלישי, אור ליום רביעי, י' מנחם אב, נהגו שלא לאכול בשר ולשתות יין, עד יום רביעי, י' אב בחצות 12:44.

       

       

      יהפוך לנו הקב"ה את הימים הללו לששון ולשמחה!

     

© כל הזכויות שמורות לכושרות