שאל את הרב » הגעלת כלים

הגעלת כלים

  • תוכן השאלה
  • בערב פסח הלכתי להגעיל כלים במקום מסודר מטעם הרבנות באזור בו אני גר, ראיתי כשאחזו בכלי ע"מ להכניסו לתוך הסיר הרותח אחזו בו בצבת או בחפץ דומה ושמתי לב שלא הרפו את מקום האחיזה ע"מ שיכנסו מים גם לשם ויכשירו גם את מקום האחיזה. האם ההגעלה הייתה תקינה? אני יודע שבטבילת כלים יש להרפות את מקום האחיזה ע"מ שהמים יחדרו גם לשם, האם בהגעלה הדין שונה? תודה!
  • תוכן התשובה
  • אתה צודק- עין כאן

    סימן תנב: דין זמן הגעלת הכלים

    סעיף א

    יש ליזהר להגעיל קודם שעה חמישית כדי שלא יצטרך לדקדק אם הכלים בני יומן או לאו (או אם יש ששים במים נגד כלי שמגעיל או לאו). (טור) וכן אם מגעיל כלים שבליעתן מועטת עם כלים שבליעתן מרובה. וכן אם משהא הכלים בתוך היורה יותר מדאי ואינו משהא אותם כל כך. וכן כדי שלא יצטרך ליזהר שלא ינוחו המים מרתיחתן. הגה: אך רבים חולקים וסבירא להו דאין הגעלה מועלת כלום אם אין המים רותחים (וכן משמע מהרא"ש וסמ"ג ות"ה סימן קל"א ואגור וטור בסימן ק"ה). ע"כ יש ליזהר אפילו קודם זמן איסורו שלא ינוחו מרתיחתן כל זמן שמגעיל (ד"ע). ושלא יכניס הכלים עד שירתיחו המים. וכן כדי שלא יצטרך להגעיל היורה הגדולה, שמגעילים בה, תחלה וסוף. הגה: ואם לא הגעיל קודם זמן איסורו יכול להגעיל עד הפסח, שאז חמץ במשהו ואינו מועיל הגעלה שחוזר ובולע. אבל מותר ללבן כלי תוך הפסח (ד"ע ותשובת רשב"א). וכשמגעיל קודם פסח לאחר שש צריך ליזהר בכל הדברים הנזכרים שאין צריך ליזהר בהן קודם שש.

    סעיף ב

    יש ליזהר מלהגעיל כלי הבשר וכלי חלב ביחד, אא"כ אחד מהם אינו בן יומו. (כל שכן כלי של איסור; ע"כ נהגו שלא להגעיל שום כלי בן יומו).

    סעיף ג

    לא יניח כלים הרבה לתוך כלי ויגעילם יחד (אם נוגעים זה בזה).

    סעיף ד

    אם מגעיל בצבת יגלגל הכלי, דאם לא כן במקום הצבת לא סליק דיקולא דמיא.

  • התשובה התקבלה מהרב משה כ"ץ
  • בתאריך ח אייר התשעח
  • ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.

  • רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה

  • כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
    להצטרפות לחצו כאן

© כל הזכויות שמורות לכושרות