מידע והלכה » חגי ישראל » סוכות » קיצור כשרות ארבעת המינים

קיצור כשרות ארבעת המינים

לולב

 

מקרה

דין

הידור

לולב קנרי

לרוב הפוסקים כשר

עדיף זן אחר

עליו פרודות

כשר אפילו לא אגד

מצוה מן המובחר שיהיה אגוד

נחלקה התיומת

שו"ע - ברוב העלים וברוב כל עלה ועלה פסול.

רמ"א - בעלה האמצעי עד השדרה פסול

העלה האמצעי סגור לגמרי

לולב עם קורא

כשר

ספרדים - מהודר

אשכנזים - ללא קור"א

נקטם ראשו

שו"ע - פסול ברוב העלים

רמ"א - פסול בעלה האמצעי

אם יש קוץ בראשו שלא יהיה קטום

הימנק

שו"ע - יש אומרים שפסול בעלה האמצעי ויש אומרים שפסול דוקא ברוב העלים.

רמ"א - בעלה האמצעי פסול

לספרדים שלא יהיה הימנק בעלה האמצעי.

כווץ בראשו

כשר

 

כפוף (כפתור)

העלים בראש כפופים - כשר

השדרה כפופה - פסול

אשכנזים - עדיף שלא יהיה כפוף כלל

 

אתרוג


מקרה

דין

הידור

חסר

לרוב הפוסקים חסר כל שהוא - פסול ובמקום הדחק אם אינו מפולש פוסל רק בכאיסר

שלא יהיה חסר כלל

ניטל הפיטם

אם נעשה מקום גומא - פסול

אם מקום גומא נשאר מכוסה - ט"ז מכשיר

מ"א פוסל

יש לקחת אתרוג שנפל ממנו הפיטם בעודו על העץ

או לקחת אתרוג עם פיטם שלם(דד ושושנתא)

ניטל עוקץ

אם נשאר מקום גומא - פסול

שיהיה העוקץ שלם

חזזית

1. בחוטם - פסול

2. בגוף האתרוג - אם נמצא בשנים שלוש מקומות וכשמקיפים בקו דימוני נמצא שרוב שטח אתרוג מוקף - פסול

שיהיה נקי מחזזיות

בלעטל"ך

כשר ויש מחמירים אם נעשה מנומר

במקום חוטם ראוי שלא יהיה בלעטל"ך

שינוי מראה בחוטם

נקודות שחורות ולבנות הנראות בעין רגילה - פסול

נקודות חומות - כשר

חוטם נקי

מראה ירוק

ככרתי - פסול

אם עתיד להיות צהוב כשר

מראה צהוב כשעווה

 

הדס


מקרה

דין

הידור

נקטם ראשו

עלים מכסים את הקטימה - כשר וטוב להחמיר

עלים אינם מכסים הקטימה - פסול

הדס לא קטום

משולש

שורשי העלים לא מותאמים  ברוב ההדס- פסול

(אם יש נקודת מפגש בין שורשי העלים - נקרא משולש)

ששלושת העלים יצאו משורשים העומדים זה מול זה במדויק לאורך כל ההדס.

נשרו עליו                                                   

ברובו פסול

כל שיעור ההדס עבות

יבשו עליו

ברובו פסול

שלא יהיה יבש כלל

כמשו עליו

כשר

שלא יהיו כמושים

 

ערבה


מקרה

דין

הידור

נשרו עליה

ברובו פסול

ערבה שלא נשרו עליה כלל

נקטמה בראשה

פסול

לבלוב

יבשו עליה

רוב העלה ברוב העלים - פסול

ערבה שלא יבשו עליה כלל

עליה אכולים

ברוב העלה וברוב העלים - פסול

ערבה שעליה אינם אכולים

© כל הזכויות שמורות לכושרות