מידע והלכה » דברים האסורים מחמת סכנה » מאכלים שנגעו בהם ללא נטילת ידים

מאכלים שנגעו בהם ללא נטילת ידים

הרב יצחק דביר


הנכנס לחדר השירותים ומי שקם משנתו – נדבקת בו רוח רעה, ועליו ליטול את ידיו לפני שנוגע בדבר מאכל.[1] רבים העירו שיש להקפיד ליטול את ידיהם של ילדים קטנים לפני שנוגעים באוכל.[2]

יש שהורו אפילו בדיעבד להימנע מאכילת מאכלים שנגעו בהם בלא נטילת ידיים,[3] אך דעת רוב הפוסקים שמאכל שנגעו בו בלא נטילת ידיים אינו אסור באכילה,[4] ולכתחילה אם אפשר (ולא יתקלקל בכך) יש להדיחו במים שלוש פעמים, כשם שמטהרים את הידיים.[5]

למעשה ברוב מערכות הכשרות לא מקפידים שכל עובדי המטבח ייטלו את ידיהם, פרט למערכות כשרות מעטות שמשתדלות להקפיד על כך.[6]

 

[1] דרך החיים א אותיות א-ב, פרמ"ג משב"ז ד, ז; חכמת אדם ח"א כלל ב, ב; מנחת אהרן (לר"י פארדו כלל א, יב שהביא בשם השל"ה שמאכלים אלו מביאים לטמטום הלב); היעב"ץ (סידור בית יעקב הנהגות הבוקר, קימה אות יד); שו"ע הרב מהדורא תנינא ד, ב; עוד יוסף חי תולדות ו; ארצות החיים ד, ה; ערוה"ש או"ח ד, טו; קיצוש"ע ב, ה.

[2] פרמ"ג שם, דרך החיים; היעב"ץ ומנחת אהרן שם. אך בשו"ע הרב שם כתב שמנהג העולם להקל בנגיעת קטנים עד לגיל בר מצווה (וכעין זה באשל אברהם בוטשאש ד, ג).

[3] בתוספת מעשה רב (אות כה) הובא שהגר"א הורה להשליך תפוחים שנגע בהם אדם ישן. וכן בדרך החיים ובמנחת אהרן שם כתבו שיש סכנה וטמטום הלב באוכלים אלו, וייתכן שאינם מסכימים להתירם בדיעבד. ובעוד יוסף חי שם כתב שמה שאין אפשרות להדיח, אין לאכול. בשו"ת קרן לדוד (או"ח א) התיר רק בצירוף ספקות נוספים, בקצות השולחן (בדי השולחן ב, ד) כתב שראוי להחמיר בזה. ובציץ אליעזר (יג, ב) כתב שכל ירא לדבר ה' לא יאכל ממאכלים שנגעו בהם בלא נטילה.

[4] חכמת אדם שם, וארצות החיים שם (להבנתם השו"ע אסר בדיעבד רק שיכר שנגעו בו ללא נטילת ידיים, ועיין בביאור הלכה ד, ה שהסתפק למעשה אם לאסור שיכר בדיעבד); שו"ת אור לי (לשדי חמד סי' נח); משנה ברורה ד ס"ק יד; כף החיים סי' ד ס"ק כ; ערוך השולחן שם; יביע אומר ח"ד או"ח ד (וכתב שהמחמיר תבוא עליו ברכה).

[5] ארצות החיים, משנ"ב וכף החיים שם. וכן בעוד יוסף חי שם ויביע אומר שם (ולעניין פירות קשים – בעוד יוסף חי כתב לקולפם, אך בספר אישי ישראל [ב, הערה כה] הביא מהרב קנייבסקי שקליפה לא מועילה ללא הדחה).

[6] עיין ביביע אומר וציץ אליעזר שם שדנו בדבר באריכות, וצירפו לדעת המתירים את העובדה שרבים נוהגים לרחוץ ידיהם בבוקר לשם נקיות.

© כל הזכויות שמורות לכושרות