הרב צבי בן ראובן
לטבלת המוצרים שניתן לרכוש ללא הכשר לפסח
הקדמה
בכל שנה לקראת פסח וכן בפסח עצמו רבים השואלים אם אפשר להשתמש במוצרים שונים אף שלא מצוין עליהם 'כשר לפסח'. בדרך כלל שאלה זו נשאלת לגבי מוצרים שבמבט ראשון לא נראה שיש בהם חמץ: רטבים, שוקולדים, תבלינים ועוד.
שאלה זו נובעת מן הסתם מתוך הנחה שאם לא מצוינים ברשימת הרכיבים חיטה או אחד מחמשת מיני דגן האחרים, מוצר זה אינו מכיל חמץ, ולכן – "מדוע לא ניתן לאכלו בפסח?". כבר כאן נציין כי במספר מצומצם של מקרים יש אמת בהנחה זו, ואכן בסוף מאמר זה ישנה רשימה של מוצרים שאינם צריכים כשרות לפסח.
אך בדרך כלל הנחה זו אינה משקפת נכונה את המציאות המורכבת של כשרות חומרי הגלם בתעשיית המזון המודרנית. לכן, כדי לענות על השאלה מדוע לא ניתן לאכול מוצרים אלה בפסח, יש צורך לכתוב (בתמציתיות) על שני נושאים:
תעשיית המזון בימינו
בתהליך ייצור המזון כיום משתמשים יצרני המזון בשיטות מגוונות המשלבות תחכום טכנולוגי ומכשור משוכלל. הייצור כולל שימוש נרחב באלפי סוגים שונים של חומרי גלם: תמציות טעם וריח, צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוד ועוד. הדברים מגיעים עד כדי כך שאפילו חטיף שוקולד תמים יכול להכיל עשרות, ובמקרים מסוימים אף מאות (!) סוגים של חומרי גלם ורכיבים שונים שברובם המוחלט כלל אינם מגיעים לרשימת הרכיבים המצוינים על גבי אריזת המוצר.
דוגמה לכך היא חומרי טעם וריח שנמצאים במוצרים תעשייתיים רבים. אחד החומרים הנפוצים ביותר בתעשייה מבין חומרי הטעם והריח הוא חומר העזר E621, הידוע יותר בשמו 'מונוסודיום גלוטמט'. תפקידו לחזק ולהגביר את הטעם הטבעי שנמצא בחומרי הגלם השונים המצויים במוצר. חומר זה לרוב הינו כשר, כיוון שהוא מיוצר בין השאר מגלוטן, חלבון החיטה,[1] אך כיוון שכך, בפסח צריך השגחה מיוחדת כדי שיהיה שימוש דווקא במונוסודיום המופק מחלבון צמחי שאינו מחיטה או מאחד מחמשת מיני דגן האחרים (או מקטניות, למנהג יוצאי אשכנז).
דוגמה נוספת לכך היא חומרים מְשַמְּרִים, שגם הם נפוצים מאוד בתעשיית המזון המודרנית, שבה יש צורך בסיסי להאריך את חיי המדף של המוצרים, כלומר את טווח הזמן שבו המאכלים יחזיקו מעמד לפני שיתקלקלו.
חומרים משמרים רבים יכולים להיות מופקים מרכיבי חיטה:E300 ,E301 ,E302 ,E304 ,E307 ועוד רבים נוספים. לכן הם יהיו צריכים כשרות מיוחדת לפסח.
בצבעי מאכל ישנו החומר E101 (Riboflavin) – המשמש כוויטמין 2B ומספק בעיקר את צבעי הכתום-צהוב. הוא יכול להימצא בעיקר[3] בגלידות, מרקים, רטבים, מלפפונים חמוצים, גבינות צהובות,[4] מוצרי חלב ומזון לתינוקות. תוסף מזון זה עלול ליצור בעיה בפסח, מאחר שעל פי רוב הוא מיוצר מִשְמָרִים ממקור חיטה או שעורה.
סיכום ביניים:
ישנן דוגמאות נוספות לחומרי עזר בתעשייה המופקים מחמץ, כגון אנזימים ומחמצות מתחום החלב – להרחבה ניתן לעיין מקיף יותר בנושא הכשרות בתעשייה. אך על כל אלה נשאלת השאלה – האם חומרים אלה אינם מתבטלים בתערובת שהם נמצאים בה? האם בגלל שיעור מזערי של חומר שמופק מרכיבי חמץ אין אפשרות לאוכלו בפסח?
לשם כך נעבור לנושא הבא:
היכרות קצרה עם הלכות התערובות בפסח
אומרת הגמרא בפסחים:[6] "אמר רבא: הלכתא, חמץ בזמנו, בין במינו בין שלא במינו – אסור במשהו, כרב". כלומר רבא פוסק כשיטתו של רב, שחמץ שהתערב במאכל אחר שאינו חמץ – אוסר אותו אפילו בכמות מזערית ואינו בטל בשישים ואפילו לא באלף, ולמעשה אינו בטל כלל.
נביא בקצרה את שיטות הראשונים בפירוש גמרא זו להלכה:
לפי זה יוצא שלשיטת הספרדים חמץ שנמצא במוצר תעשייתי אינו אוסר את המוצר אם הוא בטל בתערובת לפני פסח, ואם מדובר בתערובת נוזלית, כך הדין גם לאשכנזים. לתימנים אכן ישנה בעיה בכל מקרה (ראה כאן מאמר מיוחד לבני תימן בפסח).
אלא שישנם הרבה מקרים שבהם ללא קשר לפסח אין ביטול בשישים, כל שכן לא ברוב. שני המקרים המרכזיים שבהם אין ביטול אפילו באלף הם 'מעמיד'[14] ו'דברים דעבידי לטעמא:[15]
למעשה
חמץ שנמצא במוצר מסוים והתבטל עוד לפני פסח, מותר בפסח לשיטת הספרדים, ואם זו תערובת נוזלית (כולל אבקתית) מותר גם לשיטת האשכנזים. לשיטת התימנים אסור בכל מקרה.
אם החמץ במוצר נמצא שם בשביל לעצב את צורתו או את מרקמו, או לחלופין לתת לו טעם ייחודי – לכל השיטות הוא אינו בטל אפילו באלף. כלומר מוצרים שיש בהם רכיב מזערי של תבלין או מייצב או משמר ממקור של חמץ – אסורים בפסח לכל העדות.
יש לציין שבהרבה מן המקרים, עיון ברשימת הרכיבים לא יספק לנו את המידע הנדרש, וזאת מכמה סיבות:
דוגמאות מעשיות:
להלן כמה דוגמאות הממחישות את הצורך בכשרות לפסח במוצרים שונים. יש להדגיש שהמוצרים המובאים כאן כדוגמה אינם נמכרים ככשרים לפסח, ואין בהם שום הונאה חס וחלילה. הם מובאים כדוגמה למוצרים שממבט ראשון אינם נראים ככאלה המכילים חמץ.
סיכום
ישנן, כמובן, עוד דוגמאות אין ספור למוצרים ורכיבים הדורשים כשרות לפסח – גם כאשר במבט ראשון הם אינם נראים ככאלה. מה שאנחנו לומדים מהדוגמאות הללו הוא שבעידן האוכל התעשייתי שלנו ישנם הרבה רכיבים שיכולים להוות בעיות כשרות בכלל ובפסח בפרט.
לכן, כאשר נערוך קניות לקראת פסח ובפסח עצמו – ברובם המוחלט של המוצרים חובה עלינו לחפש את הכיתוב 'כשר לפסח'. כאן תוכלו למצוא רשימה המפרטת את המוצרים שיש בהם חשש חמץ.
עם זאת, כפי שהזכרנו בראש המאמר, ישנם מוצרים פשוטים שאין בהם שום תוספות, כך שאין בעיה לצרוך אותם ללא כשרות לפסח.
להלן רשימה של מוצרים שבדיעבד אפשר לצרוך אותם גם אם נקנו ללא סימון כשרות לפסח:
[1] הרבנות הראשית לישראל, מדריך למפקחי כשרות, עמ' 37.
[2]. שם 274.
[3]. הרב ישראל מאיר לוינגר, מאור לכשרות ב, ירושלים: פלדהיים, תשע"ב, עמ' 591.
[4]. הרב ישראל מאיר לוינגר, מאור לכשרות, שם, עמ' 591.
[5]. הרב עמרם אדרעי, חומרי עזר בתעשיית המזון וכשרותם, עמ' קכ.
[6] פסחים דף ל ע"א.
[7] ביאור הלכה סימן תמז סעיף ד ד"ה ונתבטל בששים.
[8] עיין בב"י או"ח תמז ובשו"ע שם.
[9] מובא בב"י שם.
[10] סמ"ג שם.
[11] הלכות חמץ ומצה פרק א הלכה ה'.
[12] שו"ת ח"א סי' תפה.
[13] שו"ת פעולת צדיק, סימן חלק ב' סימן ק"פ, הוצאת מכון פעולת צדיק, בני ברק תשס"ג. במאמר זה בחרנו שלא לעסוק בשיטת השתילי זיתים ופוסקי תימן אחרים שכן קיבלו עליהם את הוראות השו"ע, גם בניגוד לרמב"ם.
[14] עיין בשו"ע יו"ד סימן פ"ז סעיף י"א.
[15] עיין שם סימן צ"ח סעיף ח'.
[16]. למשל דעת הגר"מ אליהו, הובאה בספר הכשרות כהלכה, עמ' קסט.
[17] יורה דעה סימן קיב סעיף ו'.
[18] הסוגריים אינם במקור.
[19]. הרב עמרם אדרעי, מדריך לכשרות המזון, עמ' 27.
[21] אתר foodsdictionary, מילון האוכל של ישראל – רוטב צ'ילי WOK.
[23] אתר foodsdictionary מילון האוכל של ישראל – מיץ אננס
[24] אתר foodsdictionary מילון האוכל של ישראל – משקה אנרגיה BLU
[25] אתר foodsdictionary מילון האוכל של ישראל - אינסטנט פודינג וניל
© כל הזכויות שמורות לכושרות