רבני כושרות
תקציר
מתווה הפרטת הכשרות אינו דומה להפרטה בכל תחום כלכלי אחר, והוא עלול להמיט חורבן על מערך הכשרות בישראל, זאת בשל כמה סיבות מרכזיות:
פתיחה
לבוגרי תחום העסקים וההייטק רעיון הפרטת הכשרות קוסם ביותר. אין להם סיבה לחשוב שמה שהצליח בכל תחום אחר לא יצליח גם כאן. מעניין שדווקא כל מומחי הכשרות ומי שעוסק בתחום ברצינות (כולל מבקר המדינה) אינם מראים התלהבות רבה מהרעיון וחושבים שהנזק שבו רב על התועלת. אז מה הם מבינים יותר מאנשי ההייטק? את התשובה יש לחלק לשני תחומים: ערכי ומעשי.
הפן הערכי
מעת הקמתה של הרבנות הראשית, השתדלה זו לספק את צורכי הדת לכל דורש, גם כאשר נעשו הדברים ללא מטרות רווח. בתחום הכשרות התבטאה מחויבותה לכלל הציבור בהתאמות של רמת הכשרות לציבורים שונים, כדי שירבו העסקים הכשרים, ובכך יזכה כלל הציבור ברמת כשרות מזערית לכל הפחות.
מסירת הכשרות לידי גופים פרטיים רווחיים, שכלכלתם תלויה בכדאיות נתינת הכשרות, עלולה להפחית את כמות העסקים הכשרים באופן דרסטי. לדוגמה: עסקים באזורים מבודדים, ששליחת משגיח אליהם כדי שיפקח על רמת הכשרות בהם אינה רווחית – ייוותרו ללא כשרות. כמו כן, כדי להגן על שמן הטוב, מערכות כשרות רבות לא תהיינה מעוניינות לספק לעסקים רמת כשרות נמוכה, גם כאשר האלטרנטיבה תהיה מכירת טרפות ונבלות.
ממילא, הפקרת מערכת הכשרות לחסדיהן של מערכות כשרות פרטיות פוגעת למעשה בעיקר בציבור המסורתי, ששמח לשמור כשרות, אך יש גבול למאמצים שהוא מוכן להשקיע לשם כך. לתפיסתנו, מתפקידה של מדינת ישראל לאפשר אקלים יהודי שבו כל תושב יוכל לקבל שירותי דת בנקל, בלא צורך לטרוח לשם כך.
הפן המעשי
על מנת לבחון האם רעיון ההפרטה מתאים למערכת הכשרות, צריך להבין תחילה את היסודות שעליה נשענת ההפרטה:
לאחר שעקרונות ההפרטה לפנינו, נבחן האם ביכולתן לשפר גם את מערך הכשרות:
גורם נוסף לייקור הכשרות במהלך הפרטה הוא הצורך של מערכות הכשרות לממן את המערכת עצמה. כיום מערכות הכשרות של הרבנות משתמשות במשאבים של המועצות הדתיות: שירותי מזכירה ורואי חשבון, רכבים, משרדים וכדו'. הפקעת יכולת השימוש במשאבים הללו תגלגל עלויות נוספות לפתחם של העסקים והצרכנים בסופו של דבר.
על ההשלכות הכספיות של ההפרטה על מערך הכשרות ראו בהרחבה בנספח הכלכלי להלן.
אם כיום מרבית הציבור מסתפקים בחותמת כשרות של הרבנות הרבנות, ואף רבים מאלו שמקפידים בביתם על רמה גבוהה יותר מסתפקים בכשרות הבסיסית בעת אירוח או הזמנה לאירוע, לאחר הפרטת הכשרות, כאשר השוק יהיה מוצף גם בכשרויות מפוקפקות, כל אחד יהיה חייב לבחור לעצמו אלו כשרויות הוא אוכל ובאלו הוא 'לא נוגע'. זאת כאמור בשעה שרף החומרות שיוטמעו עם השנים כרף בסיסי אף הוא יעלה, והפערים בין הכשרויות יגדלו.
קיטוב זה יוביל ישירות גם לקיטוב האומה, כאשר פערי הכשרות בין המחמיר למקל לא יהיו ניתנים לגישור לשם מפגש משותף. מצד המחמירים יתרבו השאלות על הלגיטימיות של הקולות שבהן נוקטות מערכות הכשרות המקלות (שתתבטאנה לדוגמה בהיתר להשתמש בכליהם של המקילים ובצורך להגעילם). גם מצד המקילים, כאשר יהיו מעוניינים לצרוך רמת כשרות גבוהה כדי לאפשר את המפגש המשותף, יתעורר קושי להבחין בין רמתן של מערכות הכשרות השונות ולהתאימן לרמת הכשרות שהמתארח נוהג בה.
נקודה נוספת שמקשה על הפיקוח היא העובדה שלעומת ההפרטות השונות שבהן ניתן הזיכיון לזכיינים יחידים, מערכת הכשרות תידרש להתמודד עם עשרות גופי כשרות המייצגים מגזרים ותתי מגזרים שונים.
נוכל לבחון זאת במבחן המציאות: כיום ישנו גוף אחד שפועל בצורה כזו בעולם הכשרות - מחלקת הייבוא ברבנות הראשית. מחלקה זו מתפקדת הלכה למעשה כרגולטור, היא אחראית על מתן אישורים לכשרויות מחו"ל להעניק כשרות על מוצרים שמיובאים לארץ, ולוודא שההתנהלות שלהם עומדת בקריטריונים שקבעה הרבנות הראשית לישראל. מגמת ההפרטה מבקשת להפוך את פיקוח הרבנות בארץ בדומה לאופן הפיקוח בחו"ל, אך במבחן הניסיון, למעשה בכל שנות קיומה של מחלקת הייבוא, לא זכור ולו מקרה אחד של שלילת הרישיון מאחד מגופי הכשרות להענקת כשרות, וזאת אף שבמהלך השנים הללו התגלו מאות הפרות כשרות, שחלקן גובלות בפשיעה ואף בזדון.
לסיכום: מערכת הכשרות טעונה תיקון, אך ההצעה להפריט את הכשרות אינה הדרך לכך. היא תפגע בעיקר בצרכני הכשרות שאינם בקיאים בתחום ואינם יודעים להבחין בין הרזולוציות השונות בכשרות, והיא עלולה לגרום נזקים ארוכי טווח לחברה הישראלית כולה.
כל מי שחשובות לו המדינה היהודית והיכולת שלנו לחיות יחד, חייב לתמוך דווקא בפעולה הפוכה – לקיחת אחריות כוללת של המדינה על מערכת הכשרות, הסדרת נהלים אחידים וברורים, העמדת מומחי כשרות אמיתיים בראש המערכת הארצית, הקצאת תקנים, וכל יתר הפעולות הנדרשות כדי לדאוג לכשרות בישראל.
נספח כלכלי
המשרד לשירותי דת יחד עם משרד האוצר הכריזו שרפורמת הפרטת הכשרות תוריד את מחירי הפיקוח, ותיטיב עם בעלי העסקים והצרכנים בפן הכלכלי. בשורות הבאות נוכיח כי מדובר בקונספציה מוטעית שמגיעה מתוך חוסר היכרות עם מבנה מערכת הכשרות.
עלויות מערך הכשרות
מערכת הכשרות בנויה ממשרות של הרב המקומי, מנהל מחלקת הכשרות, מפקחי כשרות, מזכירות המספקות שירותי משרד, מנהלי חשבונות, והמשגיח בשטח.
מלבד עלות המשגיח בפועל – כלל עלויות הכשרות מתקבלות כיום מהמועצה הדתית וממומנות מתקציבי השלטון המקומי והמשרד לשירותי דת, וכן מאגרות הכשרות.
זו הסיבה שכיום אגרות הכשרות שגובה הרבנות זולות במיוחד, ואגרות שנתיות למסעדות במדינת ישראל נעות בין 527 ₪ למסעדה קטנה ועד 1,383 ש"ח[1] למסעדה גדולה.
מנגד, עלות כשרות מטעם תאגידים פרטיים כיום (שצריכים לממן בעצמם את כל המעטפת הניהולית) נעה בסביבות 1,500–2,500 ש"ח לחודש, דהיינו 18,000-30,000 ₪ לשנה. (זאת כמובן ללא שכר המשגיח, והתשלום עבור חומרי גלם מיוחדים).
כיום כל עסק רשאי לבחור לעצמו כשרות רבנות בלבד, ולשלם את הסכום המופחת, לפי מתווה ההפרטה כלל העסקים ידרשו לרכוש כשרות מתאגידים פרטיים ולממן את עלות הניהול של התאגיד.
איגום משאבים – עלויות משגיחים
ככלל, ככל שהעבודה מרוכזת יותר, בהתאמה היא מצריכה פחות כוח אדם. איגום משאבים נועד להשגת יעילות כלכלית באספקת שירותים ולמניעת בזבוז כספי ציבור. הפעלת כמה מערכי כשרות עם כמה רבנים וכמה מפקחים באותו אזור מייקרת הלכה למעשה את עלות הכשרות.
בדו"ח של איגוד יעל בע"מ עבור המשרד לשירותי דת בשנת 2019, נמצא כי 75% מהעסקים נמצאים במרחק של 10 דקות הליכה זה מזה, ובכלל הארץ ישנם ישנם כ-2,000 משגיחי כשרות המפקחים על 6,538 עסקים, כלומר: בממוצע משגיח אחד מפקח על כ-4 עסקים קרובים. כאשר כולם מפוקחים על ידי אותו גוף הכשרות הדבר מייעל את העבודה ומוזיל את העלויות. מנגד, מובן שכאשר משגיחים ומפקחים שונים צריכים להשגיח בבתי עסק קרובים עלויות הכשרות יגדלו.
כך לדוגמה מתן כשרות לשוק סיטונאי מאת הרבנות המקומית, במקום מטעם עשרות גופים פרטיים, הביא לחיסכון כלכלי של מיליוני שקלים במחירי הפירות והירקות בארץ, במקביל לשדרוג רמת הכשרות, זאת הודות לכך שגוף מקצועי אחד עוסק בתחום, ומתייתר הצורך בכפל תשלומים על אותו מוצר.
מה אומר הנסיון?
חשוב ללמוד מן הנסיון, ולכן נדגים את העלויות החדשות שיוטלו על בעלי העסקים הקטנים, באמצעות חברת 'צהר פיקוח מזון בע"מ', שביקשה לדגול בהפרטה ובעת הקמתה פרסמה בין היעדים את הוזלת עלויות הכשרות.
מפרסומים שונים של מקבלי שירות מהחברה, עולה כי שעת השגחה של משגיח ב'צהר' עולה 73 ש"ח[2] לפני מע"מ, בעוד עלותה של שעת השגחה ע"פ חוזר מנכ"ל משרד לשירותי דת היא 37 ₪, דהיינו המחיר גבוה ב-100% ממחיר כשרות הרבנות. גם לקוחות שהמירו את כשרות הרבנות בכשרות 'צהר' מפרסמים לעיתים שהם משלמים כעת יותר מהמחיר של הרבנות. בתחילת דרכה פרסמה 'צהר' טבלאות אגרת כשרות שאותה תגבה מבתי העסק. התעריפים בטבלה היו דומים לתעריפי הרבנות, אולם לפני זמן רב הסירה 'צהר' מאתר האינטרנט את טבלת המחירים, וכיום היא מתאימה את התעריף לבית העסק.
בעיון בדוחות הכספיים של עמותת 'השגחה פרטית' וארגון 'צהר',[3] שעוסקים בהנפקת תעודות כשרות אלטרנטיביות לאלו של הרבנות, עולה שלא די בגבית התשלומים הללו מבעלי העסקים, אלא הפעלת מערך שלם של השגחת כשרות מצריכה סכומי כסף גבוהים נוספים, אותם הם משלימים באמצעות תרומות, כך על פי נתוני עמותת 'השגחה פרטית' שהפעילה מיזם כשרות אלטרנטיבי בשנים 2017–2018:
|
2017 |
2018 |
תרומות |
927,669 |
1,258,178 |
הכנסות מפעילות כשרות |
257,079 |
114,011 |
עמותת 'צהר' החלה להפעיל את מיזם הכשרות בשנת 2018 באמצעות חברת בת בשם 'צהר פיקוח מזון'. לצורך ההקמה העבירה העמותה הלוואה לחברה בסכום של 1,285,917 ש"ח. בשנת 2019 העבירה עמותת 'צהר' סכום של 3,474,916 ש"ח לחברת 'צהר פיקוח מזון' בדרך של רכישת שטר הון מהחברה.
יש להניח שעולם הכשרות לא ימשיך להתבסס על תרומות שמממנות את הוצאות המנהלה, ולמעשה המשמעות היא שהפעלת מערכי כשרות פרטיים תייקר את עלות הכשרות לעסקים ולצרכנים.
פיטורין
מהלך הפרטת מערכת הכשרות דורש את פיטוריהם של למעלה מ-2000 משגיחים, ובנוסף כ-200 מפקחי כשרות.
כיום, מרבית משגיחי הכשרות מועסקים על ידי בעל העסק עצמו. בין העובדים ישנם כאלה עם קביעות וותק, או כאלה המאוימים בפגיעה ניכרת בזכויותיהם. פיטורי המשגיחים תחייב את בעלי העסקים לשלם סכומים ניכרים בעל כורחם עבור דמי הפיטורין המגיעים להם. אין ספק שהטלה של מעמסה שכזו על גבי כלל בעלי העסקים בארץ שיידרשו לשלם דמי פיטורין למשגיחיהם, תייקר את עלות המוצרים.
כפל כשרויות
מרבית המסעדות הכשרות כיום מקבלות כשרות רגילה או מהדרין מהרבנות המקומית בלבד. רק חלק קטן מהמסעדות בוחרות לקבל השגחה נוספת מבד"צ פרטי. לרוב, הבדצ"ים הפרטיים משתמשים במשגיחי הרבנות המקומיים על מנת שיבצעו גם בשבילם את הפיקוח, וכך הם אינם נדרשים למימון של משגיח נוסף.
לטענת משרד האוצר, רפורמת ההפרטה תוזיל את עלויות הכשרות משום שלאחריה לא יצטרך בעל מסעדה לשלם לרבנות. ברם, משרד האוצר לא הביא בחשבון שתאגיד עסקי שפועל לבדו יצטרך לשלוח משגיחים משלו, מה שיעלה יקר יותר. בנוסף, כאשר שוק הכשרות יכלול שלל סוגי כשרות, כאשר גוף כשרות זה איננו סומך על המשגיח של חברו, ידרש בעל העסק לממן שני משגיחי כשרות נפרדים כדי להרחיב את קהל לקוחותיו.
לדוגמה: בצהר בחרו לשלב במערכת הכשרות נשים משגיחות. אין ספק למשל שמסעדה שתבקש לקבל כשרות של צהר, ובמקביל תרצה לפנות גם לציבור החרדי ולקבל גם כשרות של עדה חרדית, לא תוכל להסתפק במשגיחת הכשרות שבוודאי לא תהיה מקובלת על העדה החרדית, וכך תאלץ המסעדה לממן שני משגיחים שונים.
כפי שהוכחנו לעיל, הצורך להחזקת כמה תעודות כשרות כדי לפנות לקהלים שונים, יתחזק בעקבות הרפורמה, גם כלפי עסקים שכיום מסתפקים בכשרות המרכזית של הרבנות. ולכך ישנן השלכות בנוסף לכפל המשגיחים, גם ביחס לאגרות הכשרות הכפולות שיידרשו בעלי העסקים לשלם.
דוח מבקר המדינה 2008 (59ב עמ' 1004) מתייחס להצעה דומה, והיא תחרות במתן כשרות בין רבנויות:
"לדעת מבקר המדינה, הענקת שירותי כשרות על ידי רבנויות מקומיות מחוץ לתחומיהן פוגעת בסמכות הרבנויות המקומיות שבתחומיהן מצויים בתי העסק ומכבידה על בתי העסק משום שהם נאלצים להחזיק בכמה הכשרים – של הרבנות המקומית ושל רבנויות אחרות. כיוון שהתעודות השונות ניתנות תמורת תשלום של בעלי העסקים, סביר להניח שהם לא יישאו לבדם בעלות הנוספת ויגלגלו אותה על הצרכנים".
מסקנות
לאור הנתונים הנ"ל, נמצא כי השתתפות מדינת ישראל בעלויות הרבנים, מפקחי הכשרות ומנהלי מחלקות הכשרות במועצות הדתיות מוזילה הוזלה של ממש את העלויות שלא נגבות מבתי העסק בפועל. במקרה של הפרטת מערכת הכשרות, כלל העלויות שמושלמות ע"י המדינה יחולו ישירות על בתי העסק, ואלה ייאלצו לשאת בעלויות כשרות גבוהות הרבה יותר. זאת בנוסף להוצאות גבוהות מאוד בגין פיטורי עובדים, צורך בכפל כשרויות והפחתת מספר שעות ההשגחה בכל עסק, כך על פי הרפורמה.
ישנו חשש ניכר, שמעבר לעליית המחירים שתגרור בעקבותיה הפרטת הכשרות, היא עלולה להמאיס את הכשרות על הציבור, ובעלי עסקים רבים יבחרו לוותר על הכשרות שעלויותיה גבוהות כל כך.
[1] תקנות שירותי הדת היהודיים 9197 - סעיף 8(ד) תשפ"א - 2021
[2] מיכל רז-חיימוביץ' שני אשכנזי גלובס 05.05.2021
[3] https://www.guidestar.org.il/organization/580302099/documents
© כל הזכויות שמורות לכושרות