שאל את הרב » בדיקת תולעים בחסה - האם אפשר להקל?

בדיקת תולעים בחסה - האם אפשר להקל?

  • תוכן השאלה
  • שלום כבוד הרבנים.

    דיברתי עם רב אחד לגבי בדיקת תולעים, ובפרט בחסה.
    הרב אמר לי שהואיל ועלי חסה מוחזקים כנגועים, חייבים לבדוק כל עלה עלה כמו שצריך (כידוע).

    ואני הבאתי לו כמה רעיונות בנושא הזה, ואמרתי שבישראל (שהוא מקום חם), יש שעשו נסיונות בעניין הזה ועשו בדיקות במעבדה, ולפי מה שהם אומרים, שכשמשרים עלים כאלה במים עם סבון למשל, ואחר כך שוטפים היטב כל עלה ועלה אחד אחד, פעמים רבות הפעולה הזאת מסירה את כל התולעים, ורק לעיתים רחוקות יותר נשאר רק תולעים קטנטנים אבל לא תולעים רגילים.
    ולכן, אם מנקים היטב כל עלה ועלה של החסה על ידי השרית כל עלה חסה במים עם סבון או חומץ (למשל) למשך 4 דקות, ואחר כך על ידי שטיפת כל עלה ועלה על ידי מים זורמים מהברז, אז העלים הללו יורדים לשיעור של פחות מ"מיעוט המצוי" ואין צורך לבדוק.

    ועוד, דיברתי איתו על דעות הגר"י יוסף והרב אשר וייס על בדיקת תולעים.
    הרב יצחק יוסף דיבר על הספר של הרב משה ויא ואמר, שמה שהרב ויא כותב בספר שלו "בדיקת המזון כהלכה",עם כל הכבוד לרב ויא, לא הכל נכון מבחינה הילכתית. כי אם הולכים אחרי הכלל של "מיעוט המצוי", יש כמה מאכלים שמותר לאכול בלי לבדוק אותם, ודלא כפי מה שאמר הרב ויא בספר שלו.

    הרב אשר וייס עשה שיעור מלא בעניין של תולעים במזון בימינו, ולמסקנה הוא אמר שבשיעור הזה הוא לא מגיד את דעתו הלכה למעשה (מה שאין כן בדרך כלל, אני חושב).
    אבל אם הבנתי טוב, בשיעור הזה הוא נוטה להקל, ואמר בין היתר שבסופו של דבר גם המומחים יודעים שאותם הנקודות הקטנטנות שנמצאות בעלי החסה אינם בהכרח תולעים, ועל זה אמר הרב וייס שלדעתו "אין התורה ניתנה למלאכי השרת", כי לדעתו, לגבי נקודות שחורות (או לא שחורות, זה לא משנה) שהן כל כך קטנטנות, שהעין הטבעית לא רואה בה צורה, אומרים "אין התורה ניתנה למלאכי השרת", ולא הולכים אחרי דעת המומחים בעניין הזה.

    ועל כן, אמרתי לרב שדיברתי איתו שאולי יש ספק ספיקא.
    כלומר, אחרי ניקוי רציני, על ידי השרית עלי החסה (למשל) בתוך מים עם סבון למשך 4 דקות, ואחרי זה על ידי שטיפת כל עלה ועלה במים זורמים של הברז, אולי אפשר להגיד שיש כאן ספק ספיקא, כי:
    א) קרוב לוודאי שלא נשארים תולעים רגילים (לא זעירים), אבל אולי לא נשארו תולעים זעירים,
    ב) וגם אם נשארו תולעים זעירים, אולי אינם אסורים מעיקר הדין (אם לוקחים בחשבון את דעת הרב אשר וייס).


    ואותו הרב הסביר לי שהוא לא מסכים עם זה, והסביר לי את הטענות שלו.

    אבל בסוף רציתי לשאול אותו על המצב שלי (בבית, במשפחה, בערב שבת, בערב פסח, וכמה זה קשה לי לבדוק…).
    אמרתי לו שאם אני בודק כל עלה ועלה אחד אחד (עם אור, או למול השמש וכו׳), זה הולך לקחת לי הרבה זמן, ובגלל זה ההורים שלי עלולים לכעוס עליי ולעשות לי צרות.
    ולכן, השאלה שלי היא: אם אני שוטף כל עלה ועלה עם סבון ושוטף אותם יפה אחרי זה, ואחר כך אני גם בודק אותם אחד אחד באופן רציני אבל במהירות גם כן, האם אפשר להגיד שאפילו אם יש עוד תולעים אז הם בטילים ב-960, כפי דעת כמה ראשונים (או אפילו ב-60, כי פה יש ספק דרבנן כפי שכתב הט"ז [יו"ד סימן ק, ס"ק א])?

    כי ככה, אף אחד לא יכעוס, ובפרט בערב שבת או בערב פסח כשיש רבים מבני המשפחה שבאים הביתה לליל הסדר, וכשאני הוא הבודק הלבד והבודד בכל הבית שחייב לבדוק הרבה מאוד עלים של כל מיני סלטים שונים לכל בני הבית, ואם כן החיים שלי לא יהפכו לחיי צער וגהינם…
    (מחילה שאני מדבר כזאת, אבל זה באמת מה שאני מרגיש).


    אותו הרב הזמין אותי לשאול את הרבנים של האירגון כושרות.
    ולכן, ברצוני לבקש מכבוד הרבנים מה דעתם על השאלה הזאת, ומה אני צריך לעשות, והאם יש קולות שאפשר לי לסמוך עלהן.

    תודה מראש.
    בשורות טובות, שנה טובה ומבורכת.
  • תוכן התשובה
  • שלום

    עשה לך רב והסתלק מהספק.

    לגופו של עניין:
    ירק מהחברות שבמומלצים הגדל בחממות ועובר בדיקות מדגם מוחזק כנקי מחרקים לאחר שמבצעים את הוראות השטיפה.

    לכן אין חובת בדיקה על ירק מפוקח.

    אנחנו לא ממליצים לבדוק ירק למי שלא בקיא בכל סוגי החרקים.

    מומלץ לעיין במדריך לאורח באתר שיתן לך הרבה מענה
  • התשובה התקבלה מהרב משה כ"ץ
  • בתאריך ג אלול התשפג
  • ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.

  • רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה

  • כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
    להצטרפות לחצו כאן

© כל הזכויות שמורות לכושרות