מידע והלכה » תרופות וקוסמטיקה » נטילת כדורי בי פולן לפני צום

נטילת כדורי בי פולן לפני צום

הרב יצחק דביר


לקראת צום יום הכיפורים רבים מבקשים ליטול כדורי 'פולן' לשם חיזוק הגוף וסיוע בצום.

החומר המרכזי בכדורים אלו, הפולן, הינו אבקת פרחים שאוספות הדבורים, ואכילתו מותרת לפי ההלכה.

ספק הלכתי מתעורר בקשר ל'אבקת מזון מלכות' שחלק מהחברות מערבות בכדורי הפולן, מדובר במזון שמייצרות הדבורים להזנת הזחלים ובפרט אלו המיועדים להיות מלכת הכוורת, והפוסקים נחלקו לגבי כשרותו. מחמת השאלות הרבות נבקש לסקור בקצרה את השיקולים ההלכתיים לכאן ולכאן:

שיקולים להיתר:

  1. יש שסברו שדינו של מזון המלכות כדבש, והוא מותר (ציץ אליעזר יא, נט; חמדה גנוזה ח"ג, ב), או שהוא 'פירשא בעלמא' ולא חל עליו איסור (תשובות והנהגות ח"ד קפח, אך למעשה הסתפק).
  2. רבים טוענים שטעמו של מזון זה מר מאוד, וממילא כשהוא מעורב כמיעוט במוצר אחר אכילתו מותרת (הרב אונטרמן, שבט מיהודה שער חמישי עמ' שמד; שו"ת עמא דבר שם בשם הגר"מ אליהו; הגר"ע יוסף בהליכות עולם ח"ו עמ' רלג; תשובות והנהגות ח"ד קפח).
  3. שיעורו של מזון המלכות בתוך הטבלייה מועט ובטל בשישים.
  4. כדורי הפולן ניטלים בבליעה, לפי חלק מהפוסקים נחשב הדבר כצריכה 'שלא כדרך הנאתו', שאיסורה רק מדרבנן (לחולה היא מותרת לגמרי, ולבריא היא אסורה, אך העובדה שמדובר באיסור דרבנן משפיעה על האפשרות להקל בספיקות ובדיונים שהוזכרו לעיל. הסוברים שבליעה נחשבת שלא כדרך הנאתו: תורת חיים חולין קכ ע"א, מנחת שלמה ח"א יז).

שיקולים לאיסור:

  1. יש שסברו שמזון המלכות אסור משום שהוא מופק באופן שונה מהדבש, ונחשב ל'יוצא מן הטמא' שאסור באכילהצצ (הגרש"ז אויערבך, מנחת שלמה תנינא, סד; שו"ת עמא דבר סי' יח בשם הגר"מ אליהו).
  2. יש הטוענים שטעמו של מזון המלכות אינו כה גרוע, ולכן אכילתו אסורה (הגרש"ז אויערבך שם, וכן שמענו מבעל כוורת מומחה).
  3. מזון המלכות הוא מוצר יקר וחשוב, תועלתו מרובה גם בשיעור מועט בתערובת, וספק אם אפשר לומר שהוא בטל.
  4. לפי פשט השולחן ערוך (יו"ד קלד, יג, וב"י שם בשם הרשב"א) רכיב שמעורב בתרופה כחלק מתהליך הכנתה אינו בטל (כך הבינו: גליון מהרש"א יו"ד צח, א; משנ"ב תמז ס"ק יד; אך יש שחלקו על הבנה זו בשו"ע: נודע ביהודה תנינא יו"ד נו, אג"מ יו"ד א, סג).
  5. טעמם של כדורי הפולן אינו גרוע במיוחד, ולא לכל הדעות די בכך שהם נלקחים בבליעה כדי להגדירם 'לא כדרך הנאתו' (על פי נודע ביהודה יו"ד לה).

סיכום

לאור הספיקות המועלים בפוסקים, מי שהצום עובר עליו ללא צורך בסיוע, עדיף שיימנע מנטילת טבליות שיש בהן מזון מלכות.

אולם מי שחש שנטילת פולן תקל עליו את הצום בצורה משמעותית, יכול לסמוך על המתירים וליטול. (הכרעת מו"ר הרב אליקים לבנון שליט"א).

© כל הזכויות שמורות לכושרות