הרב צבי בן ראובן
רבים משומרי הכשרות ברמת מהדרין מתקשים למצוא מלונות שעומדים ברמת הכשרות בה הם נוהגים לאכול בדרך כלל. הקושי המיוחד בכך נובע ראשית כל ממיעוט המלונות להם ישנה השגחה ברמת מהדרין. מציאות זו נובעת מתופעות שונות המצויות בעיקר במלונות כגון עבודה תחת לחץ, כמו כן, מורכבות של מטבח המייצר חלבי בשרי פרווה שלוש סעודות ביום, עבודה רציפה בכל השבוע לרבות שבתות וחגי ישראל, תחלופת כוח אדם גבוהה, ועוד אתגרים רבים אחרים שאין כאן המקום לפרטם.
מטרתו של דף מידע זה היא לספק לציבור מידע וכלים שיאפשרו לו לעשות את הבירור הכשרות המקדים בלי לפספס את הנושאים עליהם יש לשים דגש מיוחד לקראת אירוח במלונות. המיקוד בארוחת הבוקר דווקא הינו משום שמרבית השאלות מגיעות ממתארחים במלונות המקבלים ארוחת בוקר כברירת מחדל. מה גם שהיא פחות מורכבת מבחינת ענייני הכשרות מאחר ויש בה מגוון מועט של מנות מבושלות, ממילא התקלות בעת הכנתן מועטות יותר ולכן ניתן למצוא בה בקלות יותר מאכלים ברמת מהדרין.
לקראת האירוח נשוחח עם המשגיח שאת מספרו נקבל משירות הלקוחות של המלון. יש לברר איתו את הנושאים הבאים –
אפשרות נוספת היא שימוש בירק עלים שטוף ומוכן לשימוש מיידי. כמובן שגם כאן יש לוודא שנעשה שימוש בחברה המומלצת ע"י כושרות.
יש לוודא עם המשגיח לפני ההגעה למלון שאת החביתות/פנקייקים וכיוצא באלו מטגן יהודי, וכך אכן אמור להיות במלונות מהדרין. בכל מקרה יש לשים לב לנושא זה גם במהלך האירוח מפאת תחלופת העובדים הגבוהה שיכולה לגרום לתקלות בעניין זה.
במידה והמטגן אינו יהודי אך יהודי הדליק את האש, ניתן לבקש שיהודי ישפוך את הביצה או הבלילה על המחבת ובכך המאכל מותר[2]. יש לציין שלא כל הפוסקים מסכימים לכך[3].
לכל שאלה או בירור מעבר לנכתב בדף מידע זה, תוכלו להיכנס לאתר 'כושרות' וליצור קשר באחת מדרכי ההתקשרות במענה טלפוני, דוא"ל וואצאפ ועוד
[1] הרבנות הראשית לישראל, אגף בכשרות הארצי, בתי מלון/בתי הארחה/אכסניות נוער, 'המשגיח' סעיף 1. ניתן לעיין כאן
[2] על אף שהשו"ע, יו"ד, קי"ג סעיף ז' אוסר בישול גוי אף כאשר יהודי הדליק את האש, מאחר ועל פי הרמ"א אין כאן בעיה של בישול גוי – הכלי לא נאסר גם לספרדי ע"פ שו"ע יו"ד ס"ד ט'. כך ע"פ שלחן גבוה, יו"ד סי' סד ס"ק כה; זרע אמת, ח"ג סי' מח; שו"ת פלא יועץ, סי' יח; אור לציון, שביעית ענף ז אות ט.
[3] שו"ת בעי חיי, יו"ד סי' ח; מהר"י מולכו בשו"ת אהל יוסף, סי' יא; דעת קדושים, סי' לט ס"ק ס; שו"ת דבר חברון, יו"ד סי' עו; יביע אומר, ח"ח סי' מג.
© כל הזכויות שמורות לכושרות