במה לכשרות » סיכום הלכות ימי בין המצרים

סיכום הלכות ימי בין המצרים

הרב מרדכי כהן


 

 

מתי?

מה?

י"ז2 - כ"ט בתמוז

א' באב - ע"ש חזון

שבת חזון

שבוע שחל בו ט"ב3

בימי החול

בשתי השבתות

חתונה

לפי השו"ע: מותר4,
לפי הרמ"א: אסור.

אסור

אסור

אסור

אסור

סעודת אירוסין

מותר
(תקנא משנ"ב ס"ק י"ט)

מן הדין מותר
(אך לא מקובל)

נהגו לאסור

אסור

אסור

נגינה של שמחה5

מותר6

אסור

אסור

אסור

אסור

ריקוד

אסור

מותר

אסור

מותר

אסור

שירה (בלי נגינה)

מותר

מותר

מותר

מותר

מותר

ברכת "שהחיינו"7

טוב להימנע
(סימן תקנא סי"ז)

מותר
(סימן תקנא מ"ב ס"ק צח)

טוב להימנע
(סימן תקנא סי"ז)8

מותר
(סימן תקנא מ"ב ס"ק צח)

טוב להימנע
(סימן תקנא סי"ז)

רחיצה של תענוג

מותר

מותר

אסור

מותר

אסור

שחיה

מותר

אסור

אסור9

אסור

אסור

תספורת

לפי השו"ע: מותר,
לפי הרמ"א: אסור10

אסור

לפי השו"ע: מותר,
לפי הרמ"א: אסור10

אסור

אסור10

גזירת ציפרניים

מותר

אסור

מותר

אסור

יש אוסרים
ויש מתירים11

כיבוס

מותר

אסור

לפי השו"ע: מותר,
לפי הרמ"א: אסור.

אסור

אסור

גיהוץ

מותר

אסור

לפי השו"ע: מותר,
לפי הרמ"א: אסור.

אסור

אסור

בגד נקי

מותר

מותר

לפי השו"ע: מותר,
לפי הרמ"א: אסור.

מותר

אסור

אכילת בשר

מותר

מותר

לאשכנזים: אסור, לספרדים - 12

מותר

אסור

שתיית יין

מותר

מותר

אסור

מותר

אסור13

טיול14

מותר

אסור

מעיקר הדין מותר15

אסור

מעיקר הדין מותר15

 

 

 

הערות לטבלת תקציר דיני בין המצרים

  • 1. הטבלה מוגהת על ידי הרב אליקים לבנון שליט"א, ראש ישיבת אלון מורה ורב השומרון.
  • 2. כללית: דיני שלושת השבועות מתחילים מליל י"ז בתמוז (שו"ת ציץ אליעזר חלק י' סימן כ"ו).
  • 3. וכן ממוצאי ט"ב עד י' באב בצהריים, אא"כ ט' באב חל ביום ה' בשבוע (שאז ההגבלות של תשעת הימים בטלות בעש"ק בבוקר), או ביום שבת ונדחה ליום א' (שאז הן בטלות מיד עם צאת הצום).
  • 4. ונהגו לאסור.
  • 5. ההגדרה של "נגינה של שמחה" היא: כל נגינה שמטרתה לא לשם לימוד, אלא כדי להרבות שמחה.
  • 6. אמנם ישנה הלכה ידועה של "לעשות זכר לחורבן", ומקורה בסימן תק"ס סעיף ג': "וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם", אבל לפיה כל השנה כולה שווה לאיסור נגינה של שמחה, אך כידוע העולם נוהג להתיר במשך כל השנה, ולפי זה יש לאסור רק מר"ח ואילך. לפני כן, אין בשו"ע דין מיוחד לאסור. [אמנם יש מחמירים לאסור נגינה של שמחה מי"ז בתמוז, ונימוקם שהם משווים את דין נגינה של שמחה לדין ריקודים ומחולות, שהוא אסור במפורש (סימן תקנ"א מ"ב ס"ק ט"ז)]. למעשה מי שלא מחמיר כל השנה לאסור נגינה של שמחה, מעיקר הדין אינו צריך להחמיר עד כ"ט בתמוז.
  • 7. הכוונה לברכת שהחיינו שאינה קשורה לזמן, כגון על בגד או פרי חדש וכדו', בניגוד לברכה זו על דבר הקשור לזמן, כגון ברית מילה וכיו"ב, שיש לברכה בכל מקרה בזמנה.
  • 8. מלבד בר"ח עצמו, שבו מותר כמו בשבתות (שם בשעה"צ ס"ק צט).
  • 9. מלבד לצורכי בריאות, שמותר.
  • 10. מלבד לשלושת בעלי ברית המילה: האב, הסנדק והמוהל, ובפדיון הבן - לאבי הבן ולכהן.
  • 11. מחלוקת האחרונים (ראה תקנא מ"ב ס"ק כ). ובכל מקרה מותר לאשה נשואה, לקראת טבילתה.
  • 12. אכילת בשר לספרדים - יש מתירים בראש חודש ואח"כ אוסרים, ויש אוסרים בכל תשעת הימים.
  • 13. ובהבדלה במוצאי שבת חזון: לפי השו"ע מותר, ולפי הרמ"א עדיף לתת אותו לילד שהגיע לגיל חינוך אך טרם הגיע לגיל מצוות (סימן תקנא סעיף י).
  • 14. הכוונה לטיול ארוך, ולא להליכה של כחצי שעה וכיו"ב.
  • 15. אך ראוי לטייל רק במסלולים פשוטים, שאין בהם חשש להינזק.

© כל הזכויות שמורות לכושרות