הרב שלמה מן ההר זצ"ל
מצוות עשה לידע הסימנים שמבדילים בהם בין בהמה וחיה ועוף ודגים וחגבים שמותר לאוכלם, ובין שאין מותר לאוכלם. שנאמר: "והבדלתם בין הבהמה הטהורה לטמאה, ובין העוף הטמא לטהור." (רמב"ם, מאכלות אסורות א, א)
נבלה וטרפה | דם | גיד הנשה | חלב | כיסוי דם | שחיטה | |
---|---|---|---|---|---|---|
בהמה | לא תעשה | דם הנפש - בכרת שאר הדם - לא תעשה |
לא תעשה |
כרת | --- | עשה |
חיה | לא תעשה | לא תעשה | --- | עשה | עשה | |
עוף | לא תעשה | --- | --- | עשה | עשה | |
דגים וחגבים |
--- | --- | --- | --- | --- | --- |
ואיש איש מבית ישראל ומן הגר הגר בתוכם אשר יאכל כל דם, ונתתי פני בנפש האכלת את הדם, והכרתי אתה מקרב עמה. כי נפש הבשר בדם הוא ואני נתתיו לכם על המזבח לכפר על נפשתיכם. כי הדם הוא בנפש יכפר. על כן אמרתי לבני ישראל כל נפש מכם לא תאכל דם, והגר הגר בתוככם לא יאכל דם. (ויקרא יז י-יב)
"מלוח כרותח וכבוש כמבושל"."מלוח כרותח" פירושו שאם היה הבשר מלוח, ונפל עליו חלב, אף על פי שהיו שניהם קרים, בין שהמלוח למטה ובין שהתפל למטה, דינם כרותח, ובולעים זה מזה כאילו נתבשלו זה בזה. וכן בשר וגבינה מלוחה הנוגעים זה בזה, גם הם כאילו נתבשלו, ואסורים מדרבנן. יש בדין זה חילוקי דינים רבים, אם היה אחד לח או שניהם לחים, אחד מלוח או שניהם מלוחים, ואם היו שמנים או כחושים, ויש לשאול בזה שאלת חכם.
מין בשאינו מינו | מין במינו | |
---|---|---|
לח בלח או לח ביבש |
מדאורייתא: בטל תמיד ב-60 |
מדאורייתא: בטל ברוב. מדרבנן: בטל ב-60, גזרה בגלל מין בשאינו מינו שצריך מדאורייתא 60 |
יבש ביבש | מדאורייתא: בטל ברוב לפני הבישול. בישל, בטל ב-60. מדרבנן: בטל רק ב-60, גזרה שמא יבשל. |
בטל ברוב. |
© כל הזכויות שמורות לכושרות