הרב משה כץ, הרב יצחק דביר
מתוך ספר כושרות. לרכישת הספר לחצו כאן
התורה אסרה לאכול דם. ניתן להסיר את הדם מן הבשר לאחר שחיטתו בשני אופנים: מליחה וצליה באש. כבד בהמה ועוף אפשר להכשיר רק על ידי צליה באש, וכך נהוג להכשיר גם לבבות. להלן נמנה את סדר הפעולות הנדרשות בקצרה:
מקום הצלייה
צליית כבד ולב אפשרית על גבי כל מקור חום שיש בו אפשרות לדם לזוב (מנגל, מנגל חשמלי, תנור, חציליה,[1] מעשנת, וכדומה). להלן כמה דגשים לאופן הצלייה:[3]
הכנות לצליית כבד ולב
צליית כבד ולב
לאחר הצלייה
[1] לעיתים חלקו העליון של הכלי אינו משופע, וקיימות בו גומות שבהן הדם עלול להאגר, במקרה זה אין להשתמש אלא בצדדיו המשופעים.
[5] רמ"א שם טו. אך בשו"ע התיר להכשיר בשר שנשרה במים או בדם באמצעות צלייה.
[6] רמ"א יו"ד עח, א. ועיין בדרכי תשובה ס"ק ד שיש אוסרים לעשות כך לכתחילה, וכן כתב בשו"ת אור לציון ח"ה יג, ד.
[7] מעיקר הדין לשיטת האשכנזים חובה לעשות כן רק אם בכוונתו לבשל או לטגן את הכבד אחר צלייתו. רמ"א יו"ד עג, ג; חכמת אדם לא, ו; ערוה"ש יו"ד עג, יז. אך יש שכתבו שירא שמיים יחמיר לעצמו לחתוך שתי וערב גם כשמיועד לצלייה, ראה דרכי תשובה יו"ד עג ס"ק כד, וכך נהגו רבים למעשה.
גם לדעת השולחן ערוך יש שכתבו שצריך חיתוך לאורך ולרוחב רק אם מתכוון לבשלו, אבל אם בכוונתו לאוכלו צלוי, די לחותכו לכיוון אחד, לאורך או לרוחב – פר"ח יו"ד עג ס"ק יא; הרב יצחק יוסף, ספר איסור והיתר, לח.
[8] כבד העוף עובר בדרך כלל נקיון בעת פירוק העוף והוא משווק ללא כיס המרה הדבוק בו באופן טבעי, לשיטת האשכנזים די בכך כדי לאפשר לדם לצאת, ואין צורך בחיתוך שתי וערב (רמ"א שם. הט"ז שם ס"ק ב כתב שלכתחילה לא נכון לסמוך על כך, אך הש"ך ס"ק ד כתב שאפילו לכתחילה מועיל, וכתבו הפרמ"ג משב"ז ס"ק ב וחוו"ד ס"ק ד שכן נהגו). לעיתים ישנן תקלות, וכיס המרה נותר על הכבד (עיגול ירוק במרכז הכבד). במקרה זה יש להסירו.
[9] שו"ע יו"ד עב, א.
[10] כה"ח יו"ד עב ס"ק ה.
[11] רמ"א שם ב. אם המלח שוהה על הבשר יותר מ-18 דקות, יש להדיחו לפני הצלייה, וכדי להימנע מכך יש לפזר את המלח סמוך לצלייה ממש.
[12] בשו"ע יו"ד עו, א לא הצריך מליחה לצלייה, אך חלק מהפוסקים הספרדים הורו למלוח לכתחילה: ערך לחם יו"ד עו א; פר"ח שם א; מחזיק ברכה שם ג; בן איש חי קדושים ש"ב אות ד; ילקו"י יו"ד עו, א.
[14] ויש שהקלו יותר כאשר אין בכוונתו לבשלו לאחר מכן.
[15] רמ"א יו"ד עו, ד. ובדיעבד אם השהו את הבשר שם, אינו נאסר.
© כל הזכויות שמורות לכושרות